La Strada Magazine
 

Nummer 2/2008

 

La Strada Magazine 2/2008 ligt vanaf 10 juli 2008 in de boekhandel

 
   
 

In nr. 2 kunt u o.a. het volgende aantreffen:
 
Nieuwkomer   

Alfa Romeo Mi.To

Met de Alfa Mi.To voegt Alfa Romeo zijn meest compacte model toe aan het sportieve modellengamma. De Mi.To is modern, innovatief en refereert aan de rijke Alfa historie. De Mi.To op basis van Fiat Grande Punto techniek wordt onder de huidige 147, die volgend jaar wordt opgevolgd door de 149, gepositioneerd als Alfa’s instapmodel. In september gaat de nieuweling in de verkoop. Met de keuze voor de naam Mi.To verstevigt Alfa Romeo de Milanese wortels van het merk als toonbeeld van stijl en techniek.

Alfa Mi.To

     
Evenementen Buitenland  

Techno Classica Essen elk jaar beter!           

Dit jaar werd Techno Classica al weer voor de 20e  keer gehouden, verdeeld over12 hallen en twee buitenterreinen. Hiermee behoort het samen met de AutoMoto d’Epoca in Padua tot de grootste deze klassiekerbeurzen van het continent. Alleen de Duitse variant heeft een meer luxe allure dan de Italiaanse, mede door de sterke aanwezigheid van de Duitse autofabrikanten. Zo was ook dit jaar weer hal 1 bijna geheel voor Mercedes met stands die nog weer luxer waren uitgevoerd dan in vorige jaren. Dat gold ook voor BMW, de Volkswagen groep en Porsche, die stuk voor stuk toonaangevende stands hadden.
Techno Classica
     
Miniaturen  

Nieuws

     
AutoPassione  

Beschermengelen

     
Rij-Impressie   

Maserati Biturbo Spyder                                

Wie op zoek is naar een betaalbare en exclusieve cabrio van rond de € 10.000,- zou aan een Maserati Biturbo Spyder kunnen denken. Onder de sober gelijnde Zagato koets gaat een krachtige V6 schuil die garant staat voor opwindend open én sportief rijplezier. De Biturbo werd in 1982 gelanceerd in Genève als snelle, compacte en relatief betaalbare tweedeurs sedan ofwel Berlinetta om een einde te maken aan de misère bij Maserati. De ontwerpers lieten zich daarbij inspireren door de grote en hoekig gelijnde Quattroporte. In 1984 schitterde op de Salon van Turijn een door Zagato ontworpen en gebouwde Spyder met een 11 cm kortere wielbasis dan de gesloten 2-deurs versie. In 1986 maakte de dubbele Webers van 2 en 2,5 liter motoren plaats voor een injectiesysteem. Wij kregen een gaaf exemplaar van de 1e serie uit 1985 mee van een klant van Maserati-specialist Auto Forza in Noordwijkerhout.

maserati spider
     
Rij-Impressie  

Fiat 124 Spider

De bekende Fiat 124 Spider werd net als zijn belangrijkste rivaal – de Alfa Romeo Duetto – ontworpen door Pininfarina en uitgebracht in 1966. De 124 Spider werd tot 1986 gebouwd, terwijl de Alfa Spider het zelfs tot 1993 uitzong. Direct vanaf zijn introductie was de 124 Spider zowel in Europa als de VS een populaire open sportwagen. Opmerkelijk is dat de Nederlander Tom Tjaarda, die destijds bij Pininfarina werkte, de fraaie, tijdloze lijnen van de Spider tekende. De eerste AS serie had nog een 90 pk sterke 1.4 liter TwinCam motor. Toen Fiat eind 1981 het gehele productieproces overdroeg aan Pininfirina ontstond als laatste model in 1982 de Pininfarina SpiderEuropa ofwel de DS met de 2 liter injectiemotor en als topversie de SpiderEuropa VX met een Roots-turbolader. Tijdens een rij-impressie met een124 Spider 1600 uit 1971 van Harry Minekus van Oldtimerland in Amersfoort leerden we deze wat ondergewaardeerde sportieve open tweezitter op waarde te schatten.

fiat 124 spider
     
Reportage  

Cabrio verzekering

Een cabriolet is een uniek soort auto, waarbij de rijbelevenis een wereld van verschil vormt met een gewone auto. Ook qua verzekering zijn er verschillen en loont het zeker de moeite je hierin te verdiepen. Doe u voordeel met de info en tips die we u geven om er voor te zorgen dat ook uw cabriolet voordelig én volledig verzekerd is. Een cabriolet was vroeger erg diefstalgevoelig. Het ging vaak om gewilde, duurdere auto’s die door de softtops en gebrekkige beveiligingsmogelijkheden een gemakkelijke prooi waren voor kwaad willenden. Als gevolg daarvan schoten de verzekeringspremies omhoog. Ook had je als cabriorijder vaak te maken met uitsluitingen, toeslagen en verhoging van je eigen risico. Gelukkig dat de tijden veranderen, want tegenwoordig zijn de meeste cabrio’s voorzien van een hardtop en ook prima beveiligd. En diefstalgevoeliger dan gewone personenauto’s zijn ze niet meer. Alleen zie je dit niet bij alle verzekeraars terug. Vaak is er nog steeds een flink premieverschil.
cabrio verzekering
     
Evenementen Buitenland  

Mille Miglia

De 81e editie van de Mille Miglia was anders dan voorgaande jaren. Na 30 jaar onder de bezielende leiding van Costantino Franchi was de Mille Miglia uitgegroeid tot een waar fenomeen. Het autosportevenement, waar iedereen van droomt dit ooit eens te mogen rijden.

De GT en sportmodellen hebben in de Mille Miglia altijd alle aandacht gekregen in de pers. Dit waren natuurlijk de snelste wagens, die het algemeen klassement wonnen en daardoor de meeste indruk maakten op het publiek. Net voor de Tweede Wereldoorlog en zeker daarna werden er in de Mille Miglia meer klassen gemaakt, waardoor ook de ‘gewone’ familiewagens een eigen competitie reden. Het werd dus een race van de man in de straat, die met zijn gezinsauto deelnam om eens de race van zijn leven te rijden. MAC-Events, de nieuwe organisator van de historische Mille Miglia, gaf dit jaar dan ook een aantal bezitters van deze ‘gewone’ auto’s een kans om deel te nemen.
Mille Miglia
     
AutoNieuws  

Lancia Delta, Fiat Grande Punto GP en de
Ferrari California

     
Evenementen Buitenland  

Secondo Mugello Historic Festival     
    

Van 4 t/m 6 april vond op het Toscaanse Circuito di Mugello het 2e Historic Festival plaats. Feitelijk is dit evenement een vehikel om de Shell Historic Challenge te kunnen starten op eigen bodem, en de hoeveelheid deelnemers was ook niet extreem te noemen. Aan de diverse raceklassen lag het beslist niet dat het festival een wat tamme indruk maakte, want naast de Shell Historic Challenge voor klassieke Ferrari’s en Maserati’s waren onder andere de FIA Lurani Trophy, de GP Masters (Formule 1), de Sport Racing Masters en de GT Endurance Masters van de partij en werd het geheel onder toezicht van de FIA verreden. Kans op kampioenschappunten dus voor wie de reis naar de andere kant van de Alpen aandurfde. Bijzonder was het optreden van de GT90’s Revival, met daarin diverse kanonnen die 10 tot 15 jaar geleden de circuits beheersten.

Mugello
     
Rij-Impressie  

Maserati Gran Turismo & Alfa Romeo 8C Competizione

Zowel Alfa Romeo als Maserati hebben een rijke Gran Turismo historie. Met de 8C Competizione en Gran Turismo is dit weer op geheel eigen manier opnieuw ingevuld. Ondanks het verschillende uiterlijk hebben beide Bella Macchina’s onderhuids veel gemeen. In deze dubbele rijimpressie doen we verslag van een ronduit indrukwekkende rijbeleving met beide exclusieve sportwagens uit de collectie van Prins Esclusivo in Nunspeet. Beide sportwagens hebbent een eigen karakter dat rijden met hart én ziel mogelijk maakt met een ongekende snelheidssensatie. Beide Italiaanse topmerken bereiden zich momenteel voor op het heroveren van de Amerikaanse markt.
alfa 8c en maserati GS
     
AutoSport  

Preparatie Alfa 33 & Giulia racers                

Alfa Romeo heeft een tot de verbeelding sprekende racehistorie, die tal van liefhebbers inspireert zelf met een (klassieke) Alfa Romeo te gaan racen. Wij maakten kennis met een vader en dochter die daaraan plezier beleven én resultaten boeken mede dankzij de raad en daad van Alfa Romeo (race)specialist Auto Christiano. Wij namen een kijkje bij dit bijzondere autobedrijf in Sint-Oedenrode dat met veel ervaring en vakkennis betaal- en betrouwbaar Alfa’s prepareert voor het circuit. Roekie Peter Scheefhals racet samen met Erik de Vries in een raceklaar aangeschafte Giulia uit 1973 van Alfa Challenge kampioen Fonger Kranenburg. Ook dochter Stephanie is een roekie die samen metMarianne Verhagen dit jaar als enige damesteam racen in de Alfa Challenge met een geprepareerde Alfa 33 1.7 QV.
Alfa Racer
     
Evenementen Buitenland  

Concorso d’Eleganza Villa d’Este

De Automobile Club di Como hield in 1929 het eerste Concorso d’Eleganza Villa d’Este en de laatste  in 1949 omdat veel carrosseriebedrijven verdwenen waren. In 1986 werd opnieuw een Concours gehouden met vanaf 1999 BMW als hoofdsponsor. De zaterdag is  alleen voor genodigden, VIP’s en pers. Op de zondag is de publieksdag in het park van Villa d’Erba, waarbij eind april Carrozzeria Touring als designhuis in het zonnetje werd gezet. Een zevenkoppige jury beoordeelde de tentoongestelde automobielen. Dit gebeurde in de voormiddag bij Villa Olmo in Como, waarna de automobielen naar Villa d’Este (Cernobbio) reden voor hun parade en prijsuitreiking.
Villa 'd Este
     
AutoBoeken               

  Bespreking nieuwe uitgaven

     
Evenementen Buitenland  

Coppa d’Europa in Ghia 1500 GT        

Van 3 t/m 6 april werd de 4e Coppa d’Europa regelmatigheidsrally, die meetelt voor het Nederlands historisch rallykampioenschap, verreden. Vader en zoon Limpens namen deel in een speciaal geprepareerde Ghia 1500 GT uit 1966. Hoewel zij de derde dag uitvielen, doen ze verslag van deze vierdaagse rally door acht landen onder deels winterse omstandigheden. Vader en zoon Limpens streden als fanatiek rijder/navigatorkoppel dit jaar mee in de Coppa Super klasse voor rallycracks in de Coppa d’Europa. De circa 1.300 km lange route startte in Oostenrijk en eindigde in Nederland. Wegens sneeuwval en lawinegevaar was het hard werken in de zeldzame Ghia, die een aandachttrekker bleek.
coppa 'd europa
     
Klassieker  

Alfa Romeo Giulietta Spider                          

In 1954 had Alfa Romeo de Giulietta Sprint op de Motorshow van Turijn gepresenteerd. Een moderne en compacte tweedeurs sportwagen met een 1.300 cc 80 pk sterke motor die in echte serieproductie gebouwd zou worden. De 1900, een auto uit het hogere segment, werd al 4 jaar geproduceerd, maar met de Giulietta, een Alfa Romeo die voor meer mensen bereikbaar moest zijn, zou de fabrikant pas echt een massaproducent gaan worden, dacht men toen...

De Giulietta Spider (1955-62) was het derde derivaat van deze serie met die mooie Italiaanse meisjesnaam. Alleen de sedan is eigenlijk op normale, geplande en niet op enig toeval berustende wijze tot stand gekomen. Aan het ontstaan van de prachtige open Giulietta gaat een heel verhaal vooraf met vele interessante aspecten van  deze wulpse topless schoonheid op leeftijd.

alfa giulietta spider
     

Auto-Interieur

 

Evolutie van de Fiat cockpit                           

In deze tweede afleveringgaan we  in op de cockpits van diverse Fiat modellen van de afgelopen vijf decennia. Aan de hand van een sfeerbeeld wordt de evolutie van het sterk veranderende Fiat auto-interieur door de jaren heen geschetst. Fiat is altijd een merk geweest dat voorop liep met een eigen ontwikkeling van een functionele styling voor het interieur. Soms pakte dat geslaagd uit, maar andere keren sloeg het merk de plank volledig mis met een te modern of te futuristisch auto-interieur. Vanwege de grote verscheidenheid aan met name kleine en middenklasse modellen is er ook sprake van een grote variëteit aan cockpits.
fiat 500
     
AutoSport   

Ferrari Racing Days Paul Ricard                  

In het zuiden van Frankrijk, op ongeveer drie kwartier rijden van Marseille, ligt het HTTT (High Tech Test Track) circuit Paul Ricard. Van 30 mei t/m 1 juni vonden hier de Ferrari Racing Days Le Castellet plaats. Een niet al te groot, rustig evenement met een mooie kwaliteit aan auto’s. Eind mei was dus Le Castellet/Paul Ricard aan de beurt en Ferrari’s Corse Clienti divisie had de 430 Challenge Europa en Italia, de Formule 1 Clienti en de Historic Challenge uit de kast getrokken om een leuk weekend te verzorgen. Een mooi programma, maar niet overladen.
Autosport
     
Evenementen Binnenland  

Viva Italia                   

Traditiegetrouw vond op Tweede Pinksterdag weer Viva Italia plaats op het TT circuit in Assen. Het zat nu eens écht mee met het weer, veel zon en warmte. Samen met veel prachtige bolides goed voor een enerverend dagje Italië in Drenthe. Dat Italië het land van uitersten is was goed te zien op deze editie van het evenement. Grote en kleine auto’s, standaard en gepimpt, massaproduct of exclusief, alles was te zien en te horen. Één ding hebben ze natuurlijk gemeen, alle komen uit de laars van Europa. Natuurlijk kon je je niet alleen laten zien met je bolide, ook rijden op de baan was mogelijk.
viva italie
     
Evenementen Buitenland  

De Smaak van Italië                                       

Het laatste mei weekend werd voor de 5e keer De Smaak van Italië gehouden rond kasteel De Haar in Haarzuilens. Dit grootse Italiaanse lifestyle evenement wordt jaarlijks wat opgefrist om het bruisend te houden met dit keer een Italiaanse vakdag met lezingen en een netwerkborrel voor ondernemers in het Italiaanse wereldje. La Strada Magazine had als exclusieve blikvanger een rode Alfa Romeo SZ uit 1992 uit de collectie van de grootste en oudste Nederlandse Alfa dealer Sam van Lingen.
smaak van italie