La Strada Magazine
 

Nummer 4/2006

 

Ligt vanaf 26 maart 2007 in de boekhandel

 
   
 

In nr. 1 kunt u o.a. het volgende aantreffen: 
AutoSport    

GiulioBorsari: de man achter de schermen

Bij racen gaat de meeste aandacht uit naar de coureurs en hetgeen zich op het circuit afspeelt. Van minstens zo groot belang zijn de mensen achter de schermen. De in 1926 geboren Italiaan Giulio Borsari heeft in zijn lange loopbaan als monteur bij Maserati en Ferrari voor bekende coureurs gewerkt. Hij is nog steeds actief als ‘controleur’ bij historische races.
          

LeMans

     
Occasion  

Lancia Ypsilon                                                                        

De in 2003 vernieuwde, kleinste Lancia is niet zomaar een leuk hip stadswagentje, maar kan gezien worden als Haute Couture op wielen. Op basis van de Ypsilon zijn door de jaren heen tal van stijlvol aangeklede versies verschenen, waarmee je je goed kan onderscheiden van de ‘grijze’ massa. Ondanks zijn grootse kwaliteiten is de compacte Y zijn imago van geliefde ‘vrouwenauto’ toch  nog niet helemaal ontgroeid.
 
     
SfeerImpressie  

Fiat Dino Coupé & Coupé Fiat


De in 1994 verschenen Coupé Fiat is de tot nu toe laatst verschenen sportcoupé van het merk. Toch kan Fiat bogen op een rijke historie van sportcoupés. We vergeleken een Fiat Dino 2400 Coupé uit 1972 met een Coupé Fiat 20V Turbo uit 1996 om u een sfeerbeeld te geven van deze aantrekkelijke liefhebbersauto’s met respectievelijk een 180 pk sterke V6 en een 220 pk geblazen vijfpitter.

 
     
Merkhistorie  

Iso   

                                                                                                   
De in 1908 geboren Italiaanse industrieel Renzo Rivolta bracht zijn droom tot uitvoering door de volgens hem perfecte sportwagens te bouwen. In 1962 verscheen zijn Iso Rivolta GT met Bertone koets. Daarna verraste hij de autowereld met zijn imposante Grifo, maar er verschenen ook nog een minder bekende Lele en Fidia vierdeurs GT. Met de Varedo met middenmotor moest de ommekeer komen, maar eind 1974 moest Piero Rivolta helaas noodgedwongen zijn bedrijf verkopen.

     
Reportage  

Museo Mille Miglia

De legendarische stratenrace Mille Miglia spreekt zeer tot de verbeelding. Wie de pure sfeer van klassiek Italiaans straat racen wil proeven kan zijn hart ophalen in het Museo Mille Miglia. Een oud klooster aan de rand van Brescia is daartoe omgetoverd tot een prachtig multmediaal automuseum met een prachtige collectie auto’s die ooit meereden in de Mille Miglia races van 1927 tot 1957.

     
Rij-Impressie   

Alfa Romeo GTV 6 2.5 & GTV 2.0 V6 Turbo                        

Alfa Romeo heeft door de jaren naam en faam opgebouwd met haar heerlijk sportief sturende Gran Turismo Veloce modellen. We reden een GTV 6 2.5 uit 1985 met achterwielaandrijving en een transaxle constructie en een GTV 2.0 V6 Turbo uit 1995 met voorwielaandrijving. Beide sportcoupés bieden elk op hun eigen manier veel sportief rijplezier en worden in Alfa kringen gewaardeerd als echte ‘klassieke’ rijdersauto’s
AlfaGTV
     
Rij-Impressie   

Fiat Sedici 1.6 16V & 1.9 JTDm 
                                              
Fiat is na de Panda 4x4 nu ook met een nieuwe midi-SUV actief in de groeiende markt van vierwielaandrijving. De Sedici is in samenwerking ontwikkeld met Suzuki en is er zowel met een 1.6 liter benzinemotor en een 1.9 liter turbodiesel. Beide versies beproefden we met veel plezier op zanderige en modderige Veluwse bospaden, maar ook op de gebaande wegen weet de Sedici te overtuigen met zijn insschakelbare 4x4 aandrijving.

Alfa8Ccompetizione
     
Evenementen Buitenland  

Lombardi 850 Grand Prix                                                                 
De Lombardi 850 Grand Prix is tamelijk onbekend sportwagentje op basis van de Fiat 850 Coupé. Met zijn lage neus, klapkoplampen en louvres op de achterruit wist deze slechts 47 pk sterke Italiaan met de motor achterin onze redacteur in vervoering te brengen.

BrusselsRetro
     
Lifestyle   

Mirafiori Motor Village
                                                                     

Fiat Auto is met haar merken Fiat, Alfa Romeo en Lancia een nieuwe marketingrichting ingeslagen met de opening van een modern Mirafiori Motor Village in de historische Mirafiori fabriek in Turijn. Het is bij uitstek een gelegenheid om op ongedwongen wijze tussen de nieuwste modellen te funshoppen.

AlfaSpider
     
Restauratie   

Alfa 2000 Spider Touring
      

Alfa Romeo heeft een naam hoog te houden met haar Spider modellen bij liefhebbers van klassiek open rijden. We namen een kijkje bij Jan Steutel in Almkerk die twee Alfa’s 2000 Spider Touring uit 1958 en 1961 van haveloze staat restaureerde naar topstaat. De trotse eigenaren weten zich verzekerd van een flinke portie nostalgisch rijplezier en tevens een waardevaste investering in hun klassieker.

Fiat Bravo
     
Mijn Italiaan  

Abarth Monomille & OT 1300

Koos Visser uit het Belgische Brasschaat is een Abarth liefhebber in hart en nieren. Naast twee bekende Abarth 695 (SS) zakvestracertjes is hij ook de trotse bezitter van een veel minder bekende Abarth Monomille uit 1961 en een voor historische rally’s geprepareerde OT 1300 uit 1965, die hij als zijn ultieme droomwagen beschouwt. 

     
AutoPassione  

Suf in de SUV?

Suf in de SUV?
     
Lifestyle   

Lancia Food Lounge in Antwerpen
AutoKunst Alfa 8C Competizione

Alfa 147
Frans Hage

     
Evenementen Buitenland  

Internationale Maserati-meeting op 6-9 september 2007
Verslag Rétromobile in Parijs
Bonheims veiling in Gstaad voor Ferrari’s en Maserati’s
SpaItalia op 2 en 3 juni 2007      

Retromobile Parijs
     
Evenementen Binnenland  

Verslag InterClassics & TopMobiel
De Smaak van Italië op 11, 12 en 13 mei 2007
Viva Italia!op 28 mei 2007

InterClassics
     
AutoNieuws  

Alfa Romeo GT & 147           
Maserati Gran Turismo & Quattroporte Automatic
Fiat Bravo & Doblo Malibu en Ferrari Scaglietti     

Auto Nieuws
     
Evenementen  

Agenda voor jaar 2007

     
AutoBoeken  

Bespreking nieuwe uitgaven  

AutoBoeken
     
Miniaturen  

Nieuws