Hanova Media Productions
Vlasaard 28
4759 AM Noordhoek
Tel: 0168-405817

info@hanovamedia.nl
Home CabrioVaria Jaarboek Cabrio nieuws Agenda Contact & Adverteren Webshop Aanbiedingen CabrioVaria Magazine
blap

CabrioNieuws

Juni 2007

Als uitgever van het CabrioVaria Jaarboek volgen wij het cabrionieuws uiteraard nauw op de voet. Hieronder vindt u in het kort de belangrijkste nieuwtjes op cabriogebied.

 

Verfraaide Saab 9-3
Caterham X330 krachtigste Seven ooit
Nieuwe 911 Turbo Cabriolet

Audi TT clubsport quattro


Verfraaide Saab 9-3

Voor modeljaar 2008 is de gehele Saab 9-3-serie scherper gelijnd, zoals bij de conceptauto Saab Aero X. Het vooraanzicht en de deurpanelen zijn geheel vernieuwd, nieuwe 'signature' verlichting volgt de vorm van de voorkant en de achterzijde is voorzien van nieuwe stijlelementen voor een stoerdere, assertieve uitstraling. Meest opvallend aan de nieuwe 9-3 Cabriolet zijn de scherpe lijnen vóór. Deze integreren mooi met de grille en motorkap, net zoals de Aero X-conceptauto. De overige uiterlijke veranderingen versterken de nieuwe ‘look’ en geven de modellen een specifieke Saab-identiteit. Ook voor de nieuwe 9-3 Cabriolet kan er gekozen worden uit drie verschillende brandstofsoorten in diverse motorvarianten: benzine, diesel of BioPower (bio-ethanol). De verbeterde technisek brengt het rijgedrag en de prestaties op een hoger plan. De nieuwe 9-3 staat vanaf september in de Nederlandse showrooms.

Saab 9-3

Caterham X330 krachtigste Seven ooit

Caterham had begin een fantastisch raceweekend en een bijzonder geslaagd 50e verjaardagsfeest ter ere van de legendarische ‘Seven’ tijdens het Golden Jubilee evenement op het Engelse circuit van Donnington Park. Daar werden onder andere 17 Caterham races met circa 330 moderne en historische Sevens verreden. Ook waren op Donnington Park onder andere de nieuwste ‘road-going’ Caterhams te bewonderen, evenals historische Lotus en Caterham Sevens van Caterham-oprichter Graham Nearn, klassieke Lotus Formule 1 racewagens van Clive Chapman’s Classic Team Lotus en auto’s die deel uitmaken van het Historic Lotus Register. Eén van die toeschouwers op Donnington Park waren Hazel Chapman, de weduwe van de geestelijk vader van de Seven, Colin Chapman, en hun zoon Clive met zijn kinderen. Mevrouw Chapman was ontroerd door het Golden Jubilee evenement. “Het is verbijsterend om te zien hoezeer de Seven nog steeds leeft bij iedereen, werkelijk ongelooflijk. Ik ben er vrij zeker van dat Colin, toen hij de auto in 1957 ontwierp, nooit verwacht had dat de Seven er 50 jaar na dato nog steeds zou zijn en dat hij tot zo’n enorm succes zou uitgroeien. Als hij dit nog had mogen meemaken, had hij zichzelf wel twee keer bedacht alvorens de auto aan Caterham te verkopen.”
Ter ere van het 50-jarig jubileum presenteerde Caterham tijdens de Golden Jubilee van afgelopen weekend de krachtigste Seven ooit gebouwd: de X330, een ‘one-off’ die is voorzien van een supercharger en die daarmee goed is voor een ongelooflijke gewicht/ vermogen verhouding van 600 pk per ton. Daarmee presteert de X330 zelfs beter dan supersportwagens

Caterham X330

als de Bugatti Veyron (521 pk/ton) en de McLaren F1 (559 pk/ton). De matzwarte, stealth-achtige concept car is gebaseerd op de Caterham CSR Superlight, maar dankzij de toevoeging van een supercharger op de 2.3-liter viercilinder Ford Duratec krachtbron stijgt het vermogen van 260 naar liefst 330 pk, zoals de autonaam al aangeeft.
Voorlopig fungeert de X330 voor Caterham als rijdend R&D-object, onder andere op het gebied van bio-ethanol toepassingen, en zijn er geen productieplannen voorzien. Diverse individuele componenten van de X330 zullen echter ongetwijfeld hun weg vinden naar het productiestadium.

Nieuwe 911 Turbo Cabriolet
Porsche presenteert op 8 september de nieuwe 911 Turbo Cabriolet. Twintig jaar geleden zag de eerste 911 Turbo met de klassiek ogende ‘softtop’ voor het eerst het levenslicht. De traditie wordt voortgezet met een nieuwe cabrioversie van het topmodel van de 911-serie. De open ‘2+2’ zitter biedt de rijeigenschappen van een high-performance sportwagen zonder daarbij afbreuk te doen aan het comfortabele rijplezier van een convertible.
Net als de 911 Turbo Coupé is de Cabriolet voorzien van een 3.6 liter zescilinder boxermotor met twee turbo’s en Porsches ‘Variable Turbine Geometry’ (VTG). De krachtbron biedt 480 pk en een koppel van 620 Nm bij 1.950 toeren per minuut. Ook is voor de 911 Turbo Cabriolet het nieuwe, optionele ‘Sport Chrono Turbo Package’ verkrijgbaar. Door de overboost-functie maakt het pakket tijdelijk een koppel van 680 Nm mogelijk.
De handgeschakelde versie accelereert in slechts 4 seconden van 0 naar 100 km/h. Met de Tiptronic S wordt de standaardsprint nog eens 0,2 seconde sneller afgelegd. Beide versies klokken een topsnelheid van 310 km/h. De 911 Turbo Cabriolet verbruikt op elke 100 kilometer 12,9 liter brandstof. Voorbeeldige cijfers ten opzichte van de concurrentie. De open versie van de 911 Turbo weegt slechts 70 kg meer dan de Coupé, ondanks de vereiste verstevigingen aan de carrosserie en voorruitstijl, evenals automatisch uitschuivende rollbars achter de achterstoelen. Het lichtgewicht, in drielagen uitgevoerde stoffen dak, dat in zo’n 20 seconden kan worden geopend of gesloten, zorgt voor een gunstig laag zwaartepunt. Het onderstel is afgestemd op de specifieke vereisten die voor een cabrio gelden en is standaard voorzien van de actieve wielophanging ‘Porsche Active Suspension Management’ (PASM). Ook het ‘Porsche Stability Management’ (PSM) en het ‘Porsche Traction Management’ (PTM) zorgen voor een uitstekende grip onder alle omstandigheden. PTM bestaat uit een elektronisch gestuurde, meervoudige platenkoppeling. Deze verdeelt het motorvermogen over de voor- en achterwielen. Intervallen tussen de verdeling van vermogen over de voor- en achteras nemen niet meer dan 100 milliseconden in beslag.

Porsche 911 Turbo

Met een luchtweerstandscoëfficiënt van Cw 0,31 begeeft de 911 Turbo Cabriolet zich op het niveau van de coupé modellen. De achterspoiler zorgt ervoor dat de 911 Turbo Cabriolet de enige cabriolet is die af-fabriek neerwaartse druk genereert op de achteras. Bij een snelheid van 120 km/h komt de achterspoiler automatisch uit de achtersteven omhoog. De spoiler reikt drie centimeter hoger dan die van de 911 Coupé. De 911 Turbo Cabriolet is standaard uitgerust met passieve veiligheidsvoorzieningen als zes airbags en het al eerder genoemde ‘rollover’-protectiesysteem. De voorste remschijven zijn elk voorzien van zes zuigers, afkomstig van de Porsche Carrera GT. Optioneel is het lichte Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) – dat zich in de racerij ruimschoots heeft bewezen – verkrijgbaar met keramische remschijven. De uitgebreide optielijst laat ondermeer bi-xenon koplampen zien, evenals gesmede lichtmetalen 19-inch velgen in twee kleuren, airconditioning, een windscherm en het Porsche Communication Management (PCM) systeem als gecombineerd navigatiesysteem met bijbehorend 5.8-inch kleurenscherm en een Bose Surround Sound System.

Audi TT clubsport quattro

Tijdens de 26e Wörtherseetour (16-20 mei jl.) debuteerde de Audi TT clubsport quattro, een studiemodel voor een TT in zijn meest pure vorm. Dit is een échte ‘rijdersauto’ met een zeer krachtige motor, geavanceerde (autosport)technologie en een minimalistisch uiterlijk. Deze TT heeft geen dak én geen A-stijl – hij beschikt á la een Speedster slechts over een zeer laag windscherm rondom de cockpit. De carrosseriewelvingen achter de zitplaatsen sluiten perfect aan op de rolbeugels die op hun beurt net iets hoger zijn dan de voorstoelen. Andere typische details zijn de grote luchtinlaten vóór, de LED-verlichting, de verder vergrote wielkasten met 20 inch wielen er in, prominente uitlaten en de deuren die openen via een druk op een knop. In Daytona grijs, met de kleine buitenspiegels en het opvallende oranje voor de remklauwen en diverse interieuraccenten benadrukt sportiviteit. Dankzij de sportstoelen, brede vierpuntsgordels, en aluminium pedalen (en voetsteun) is er een echte autosport cockpit met diverse aluminium accenten.
Het minimalistische karakter van de auto wordt verder eer aangedaan door het ontbreken van bijvoorbeeld een klok, maar ook door de bijzondere kleurstelling en de vertikaal geplaatste wijzers van het instrumentenpaneel. De middelste ventilatie-uitstroomopening bovenop het dashboard biedt ruimte voor het BeoSound 2 MP3-systeem van B&O. De clubsport quattro beschikt over een 300 pk sterke 2.0 TFSI-motor, die onlangs nog werd uitgroepen tot Engine of the Year. In productie Audi’s levert deze maximaal 260 pk (S3),

Audi TT clubsport quattro

maar dankzij een gewijzigd inlaatspruitstuk doorbreekt deze direct ingespoten turbomotor nu de magische 300 pk-grens. De quattro-aandrijving verwerkt de aandrijfkracht via de zestraps Audi S tronic versnellingsbak met dubbele koppeling aan alle vier wielen. Het remsysteem is ook zeer geavanceerd met schijven van keramisch materiaal, waarbij van afnemende remwerking door fading zelfs bij zware belasting geen sprake is. Beperkte serieproductie van de sportieve TT clubsport quattro is niet uitgesloten.

design by graphic exception